Skip to main content

Patchworkowa Piłka (2) - Tutorial / Patchwork Ball - Tutorial

Prezentuję Wam tutorial "Jak uszyć patchworkową piłkę".
English version soon :)  

Szycie jest dość przyjemne, łatwe i nie wymaga maszyny! Myślę, że się Wam spodoba.
W związku z tym tutorialem ogłosiłam zabawę, do której Was zapraszam! Jej szczegóły znajdziecie TU.


1. Przygotowanie elementów.

Potrzebujemy sztywniejszy papier do wykrojów - najlepsze są okładki z miesięczników.
Tworzymy szablon bazowy - pięciokąt i sześciokąt (heksagon).



Sposoby rysowania tych figur znajdziecie w wielu miejscach w internecie, ja podpowiem tylko, że pięciokąt ma 108 stopni w kątach wewnętrznych, a sześciokąt 120 stopni.

Ze wspomnianych okładek magazynów przygotowujemy 20 sześciokątów (heksagonów) i 12 pięciokątów. Następnie wycinamy odpowiednio tyle samo pięcio- i sześciokątów z tkanin z około 1 cm zapasem z każdej strony na zawinięcie tkaniny. W kwestii tkanin to polecam wybierać materiały podobnej grubości, bo grubsza tkanina nieznacznie powiększa rozmiar i najlepiej bawełniane.

Moje pięcio- i sześciokąty miały 3 cm boki i wyszła z tego piłka mniej więcej rozmiarów piłki do ręcznej.

Pięciokąty są środkami "kwiatków"- dokładniej zobaczycie to na zdjęciu nr 5, więc można to uwzględnić wybierając np. kontrastową tkaninę (u mnie były to brązy i czerwienie).

zdj. 1 - Moje pięcio- i sześciokąty
Tak przygotowane tkaniny fastrygujemy do papierowych szablonów, zawijając zapas tkaniny i tworząc katy ostre na rogach.

zdj. 2

zdj. 3

2. Zszywanie elementów.
Pierwsza rada to "pilnowanie kwiatka" - czyli pilnowanie by szyć według schematu pięciokąt a dookoła niego sześciokąty.

zdj. 4 - widok od tyłu

zdj. 5 - Kwiatek

Szew - jak ma wyglądać? Mają to być gęste, blisko siebie, krótkie ściegi na okrętkę i staramy się nie przeszywać papierka. Najlepiej jest zszywać boki każdy nową nitką, ale ja się do tego nie stosowałam. Zszywamy przykładając elementy do siebie na płasko tak jak to widać na zdjęciu - przynajmniej mi tak było najwygodniej. Wiem że niektórzy zszywają trzymając elementy złożone prawymi stronami do siebie, ja wolę na płasko. Zaczynamy oczywiście od wierzchołka elementu i szyjemy do najbliższego wierzchołka.

zdj. 6

Powstawanie kształtu piłki. Ciekawiło mnie jak to zrobić żeby dopilnować kształtu i spotkała mnie niespodzianka bo kształt tworzy się SAM, jeśli tylko pilnujemy owych kwiatków! Poważnie, zobaczycie sami :) Poniżej prezentuję dalsze etapy mojego szycia.

zdj. 7 - Kształt formuje się sam

zdj. 8 - Nadal pilnujemy kwiatków

zdj. 9 - Piłka nabiera kształtu

Przyznam się bez bicia, że przy szyciu wierzchołki elementów nie zawsze schodziły mi się co do milimetra, ale to właśnie dlatego, że miałam trzy tkaniny grubsze i element wychodził przez to większy. Na pocieszenie: to i tak nie ma znaczenia, wszystko da się zamaskować :) ostatecznie tego nie widać!

zdj. 10 - Dążymy do zamknięcia

3. Zakończenie

zdj. 11-  Ostatnie 3 elementy do zamknięcia

Po doszyciu wszystkich elementów zostawiamy trzy boki nie zszyte, tak jak na zdjęciu nr 12.

zdj. 12

Następnie usuwamy fastrygi z elementów i ostrożnie usuwamy papierki

zdj. 13

Pamiętamy jednak, że te trzy nie zszyte brzegi po usunięciu fastrygi i papierka zabezpieczamy nową fastrygą po to by nic się nie rozchodziło przy wywijaniu

zdj. 14 - Nowa fastryga na otwartych brzegach

Po usunięciu wszystkich papierków wywijamy ostrożnie piłkę

zdj. 15

Następnie wypychamy piłkę wkładem takim jak do poduszek (nie za mocno, żeby piłka nie była mocno "nabita"). Takie wypełnienie można najłatwiej zdobyć kupując w Jysku dużą poduszkę w najtańszej cenie :)

zdj. 16 - Wypełnienie

zdj. 17 - Wypchana piłka

Na sam koniec zaszywamy otwarte brzegi ściegiem krytym, który nie będzie widoczny i usuwamy fastrygę z trzech boków

zdj. 18

4. Gotowa piłka


I jak? Szyjecie piłkę ? :) Mam nadzieję, że tak! :)

Comments

  1. Bardzo ciekawy tutek :) No i ... ręcznie ;) Kto wie... może kiedyś ?

    ReplyDelete
  2. Ekstra!
    Nie mam dla kogo uszyć;-(
    A co tam uszyję dla siebie;-)

    ReplyDelete
  3. Bardzo mi się podoba pomysł! Nie potrzebna maszyna, można wykorzystać ścinki i mieć prezent dla malucha. Zabieram się za przygotowania :)

    ReplyDelete
  4. Ula ale miałaś pomysł :-))bravo, nie wiem czy będę miała chwile na szycie ale dzięki za kursik :-))

    ReplyDelete
  5. Świetna piłka i świetny pomysł!!! Chyba się skuszę :)

    ReplyDelete
  6. Ale fajna, jak ręcznie to i ja chyba się zbiorę do szycia.
    Nie wiem w jakich cenach są poduszki, ale na wkład można już kupić na allegro - luzem kulkę silikonową (np.:1 kg ok. 14 zł +10 zł kosztów).

    ReplyDelete
  7. Fantastyczna...jestem pod wrażenim!Dziękuje z całego serca za wspaniałe,myśli i słowa to taki balsam Anielski:)
    Pozdrawiam i życzę dużo słoneczka!

    ReplyDelete
  8. Podoba mi się i kto wie ?????????????

    ReplyDelete
  9. Piłka świetna - pomysł super - pomyślę, może uszyję ;)
    Trochę boję się tego ręcznego szycia :)

    ReplyDelete
  10. Piekna! Ale to reczne szycie;)

    ReplyDelete
  11. bardzo kusząca rzecz. efektowna, niebanalna. a do środka mozna włożyć wkład do prawdziwej piłki z wentylem...

    ReplyDelete
  12. Genialny pomysł, tutek i wykonanie, zachęty również przemiłe :)

    ReplyDelete
  13. Genialne! Muszę spróbować :) chociaż czytając po kolei spodziewałam się balona w środku ;), może zrobię dwie i spróbuję z oboma wypełnieniami :) pozdrawiam

    ReplyDelete
  14. Dziękuję Wam za przemiłe słowa! ciesze się że Wam tutek przypadł do gustu i mam nadzieję że będzie pomocny przy szyciu!
    Ale najważniejsze- do dzieła! będę niecierpliwie wyczekiwać Waszych piłek, ciesze się ogromnie że już kilka deklaracji uszycia jest :D

    ReplyDelete
  15. Świetny tutek, piękny pomysł, super zabawa. Pomyślę nad uszyciem :) Mam wprawę w takim szyciu, szyłam heksagony (i mam zamiar dalej szyć).

    ReplyDelete
  16. Świetna piłeczka i wspaniały tutek..:) Pozdrawiam i dziękuję za miły komentarz u mnie.:)

    ReplyDelete
  17. niesamowita jesteś Uleńko!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  18. Świetny kurs!! Ja miałam właśnie wielką ochotę na te heksagony i spróbuję wziąć udział w Twojej zabawie jako zaprawkę przed czymś większym :). A taka miękka piłka nam się z całą pewnością przyda :). Super!

    ReplyDelete
  19. Do dzieła :D zabawa jeszcze trochę trwa ale i bez zabawy można przecież uszyć :) u mnie produkcja trzeciej piłki w toku :)

    ReplyDelete
  20. Korci korci i chyba uszyję tak dla siebie:)

    ReplyDelete
  21. Świetny kursik i fantastyczny pomysł ;)

    ReplyDelete
  22. Późno dowiedziałam się o tym, ale może uszyję kiedy indziej. Bardzo bym chciała, bo piłka jest rewelacyjna i tutorial zachęca do uszycia.

    ReplyDelete
  23. a czy taką piłkę można prać???

    ReplyDelete
  24. oczywiście że można prać- najlepiej ręcznie, w pralce może się zniszczyć

    ReplyDelete
  25. Super już sam pomysł. Kurs rewelacyjny i myślę, że nawet mi, osobie, która nigdy nie miała do czynienia z patchworkiem ... to się może udać;)
    Dziękuję i pozdrawiam

    ReplyDelete
  26. więc chciałam się pochwalić i powiedzieć, że uszyłam :) dziękuję!!!

    ReplyDelete
  27. Dziękuję za ten kursik,bardzo mi pomógł.Piłka uszyta,zapraszam do mnie do obejrzenia.Pozdrawiam- pilna uczennica.

    ReplyDelete
  28. Dziękuję za ten tutorial. Jest dla mnie bezcenny! Dzięki niemu uszyłam swoją pierwszą piłkę, którą można tu obejrzeć:
    http://pracowitesloneczko.blogspot.com/2012/05/siedmiu-wspaniaych.html
    Dziękuję!!!!
    Pozdrawiam serdecznie:)

    ReplyDelete
  29. Swietny pomysł z tą piłką ,mam pomysł na prezent dla mojego synka piłkarza

    ReplyDelete
  30. dZIĘKI ZA PODPOWIEDŹ I BIORĘ SIE DO ROBOTY :)

    ReplyDelete
  31. chciałabym ją zrobić, znalazłam gotowe heksagony patchworkowe. teraz mam pytanie. czy te usztywnienia sa konieczne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bez papierków tez się da, np na maszynie- ręcznie nie próbowałam, ale na maszynie stopka wyznacza szerokość zapasu na szew więc jest łatwo. Mam nadzieję, że szycie piłki się powiedzie :)

      Delete
  32. Super bardzo dobry pomysł na wykorzystanie zbędnych materiałów.

    ReplyDelete
  33. Wspaniała ta piłka, zauroczyła mnie ❤️😊

    ReplyDelete

Post a Comment

Dobre słowo motywuje :)

Popular posts from this blog

Christmas Caroling RAL 2017 Live!/ Świąteczne Kolędowanie RAL 2017 - Już jest!

Jak uszyć węża - tutorial