Skip to main content

Szyjemy igielnik z heksagonów cz.1

Hej!

Zaplanowałam pięć części naszej zabawy, ale nie wiem jak to wyjdzie, może będzie szybciej, bo to tak naprawdę nietrudna sprawa!

Dzisiaj zdradziłam, że naszym szyciem czegoś małego z heksagonów będzie igielnik w postaci małej książeczki. Nie mam gotowego igielnika z heksagonów by Wam pokazać ale poprosiłam moją córkę by zrobiła dla mnie tytułową grafikę i zrobiła to fantastycznie! 

A ja kiedyś szyłam takie igielniki z brzegów fabrycznych, które są pierwowzorem naszego projektu.

Dziś skupimy się na pierwszym etapie czyli przygotowaniu heksagonowych szablonów i kilku wskazówkach ogólnych.

Najważniejsze co chciałam Wam przekazać to "baw się szyciem"! Nie ma jednej słusznej drogi szycia ani życia ;)

Fajnie będzie jeśli wykorzystacie do szycia same skrawki, jak ja, ale możecie przecież użyć ulubionych tkanin, albo tych, które czekały na ten specjalny moment! Wybierzcie bawełnę, tkaninę a nie dzianinę, ewentualnie bawełnę z niewielką domieszką sztucznych włókien ale raczej o strukturze i właściwościach płótna.

Należy się Wam również krótka definicja English Paper Piecing, bo w tej technice będziemy pracować. Po polsku nazwałam to  szyciem na papierkach a w skrócie w instrukcjach będę pisała EPP. Zresztą wszędzie na świecie tak właśnie odnajdziecie tą technikę.

English Paper Piecing to tradycyjna metoda zszywania kawałków materiału używając do tego papierowych szablonów, które stabilizują materiał. A English ponieważ była to technika bardzo popularna w Wielkiej Brytanii (przy okazji serdecznie Was pozdrawiam ze Szkocji, która nie jest Anglią ale jest częścią Wielkiej Brytanii :) ). W kolejnej części pokażę Wam, że tradycyjnie papierki obszywało się fastrygując materiał a dziś najpopularniejsze jest klejenie. Ja używam fastrygi bo klej to bardzo fajny pomysł ale u mnie się nie sprawdził.

Wszystko czego potrzebujecie do szycia najpewniej znajdziecie w swoich domach. Jestem ogromną zwolenniczką bycia racjonalnym i wiem, że nawet wokół szycia EPP narósł już niezły biznes sprzedaży wykrojów, szablonów, gotowych papierków itp. I ok, biznes się kręci ale do tak małego tradycyjnego projektu nie potrzeba nic wymyślnego.

Będę linkować wskazówki innych blogerek, instagramerek, bo one już zrobiły większość potrzebnych nam instrukcji i to o wiele lepiej niż ja bym zrobiła. Inspirujcie się nimi, tworzą cudeńka!

Do naszej zabawy na dziś potrzebujecie (resztę materiałów podam w kolejnym odcinku):

 1. Wydruk heksagonów rozmiar 3/4 cala, albo odrysowane heksagony o tym wymiarze (3/4 cala ma bok heksagonu). Nie mam drukarki więc sama sobie je narysowałam. Najlepiej wydrukować je na sztywniejszym papierze. Ja odrysowywuję je na starych pocztówkach lub okładkach gazet (recykling i za darmo)

Pobierzecie je tu https://www.getasquiltingstudio.com/2013/01/tips-for-cutting-hexagon-templates.html

Pobierając zapisujcie się na mailing ale w każdej chwili możecie się z niego wypisać, a w razie problemów napiszcie do mnie tutaj lub na Instagramie, wyślę Wam na maila heksy.

2. Materiały najlepiej bawełniane, bardzo fajnie sprawdzają się resztki, skrawki. To moja mała kupka, która przekształci się w heksagony

3. Nożyczki do papieru, nożyczki do tkanin

Nasz projekt będzie zawierał dwie strony. Każda składa się z 23 heksagonów i 8 połówek. Więc łącznie potrzebujemy 46 heksagonów i 16 połówek. Możecie wybrać dominującą kolorystykę, albo skolekcjonować fajne motywy wycięte fussy cutting. Tak będzie wyglądała siatka heksagonów na wierzch i taka sama na wnętrze. Docelowy wymiar igielnika to ok 9x12 centymetrów.


A teraz krótki tutorial jak przygotować hesagony i połówki heksagonów i jak wycinać konkretne wzory - fussy cutting.


Wydrukowane/odrysowane heksagony wycinamy. I przy okazji tworzymy połówki heksagonów potrzebne nam w projekcie. Można dodawać całe heksagony i potem je odcinać ale w sumie nie rozumiem po co marnować materiał ;)

Przygotowujemy sobie szablon jeśli chcemy wycinać precyzyjnie konkretne wzory/obrazki tzw fussy cutting. Obrysowujemy nasz heksagon na kartoniku, potem dodajemy jeszcze i obrysowanie kształtu o szerokości zapasu na szew ok 1 cm, wycinamy po zewnętrznym obrysowaniu i środkowy heksagon i mamy gotowe okienko do wycinania z ciekawym wzorem w środku. Taki szablon nakładacie na materiał i wycinanie pożądany wzór dookoła kartonowego szablonu.








A jeśli po prostu chcecie wycinać heksagony to przykładacie papierowy heksagon bez żadnych zapasów i wycinacie materiał wraz z zapasem na szew(podwinięcie) ok 1cm.


I na tym dziś się zatrzymajmy. Oczywiście jeśli macie ochotę i wiecie jak to pójdziecie dalej. Ale dla osoby, która pierwszy raz styka się z EPP ten etap może zająć sporo czasu. A ja w tym czasie nadgonię przygotowywanie kolejnego odcinka, w którym przygotujemy się do zszywania heksagonów. To mój stosik wyciętych heksagonów i połówek czekający na dalszy ciąg.

Jeśli czegoś nie uzwgledniłam albo jest niejasne możecie pisać do mnie tutaj albo na Instagramie. Miłego szycia! Kolejna część pojawi się w ciągu tygodnia licząc od dziś (29/08/2020).

Tutorial na igielnik z heksagonów w częściach: 

 

Comments

Post a Comment

Dobre słowo motywuje :)

Popular posts from this blog

Patchworkowa Piłka (2) - Tutorial / Patchwork Ball - Tutorial

Tęczowy wiatrak - darmowy wzór PP / Rainbow windmill - free PP pattern

Jak uszyć węża - tutorial